Klimat.

2019-06-19 10:20
Last- och lådcyklar har länge varit en del av vardagen för stadsbor i många europeiska städer. ” Lastcykeltrenden i Europa är extremt stor”, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.  Bild: Shutterstock
Last- och lådcyklar har länge varit en del av vardagen för stadsbor i många europeiska städer. ” Lastcykeltrenden i Europa är extremt stor”, säger Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet. 
Puffetikett
Dagens ETC

Bilfri vardag – en ny trend i Europa

Lastcyklar med eldrift gör att det blir möjligt för fler att helt avstå från att ha bil. Och det är många mindre designers och utvecklare som driver på utvecklingen med lastcyklar i Europa.

”Att ha en bilfri vardag är väldigt stort i många länder i Europa”, säger Lars Strömgren på Cykelfrämjandet.

Last- och lådcyklar har länge varit en del av vardagen för stadsbor i många europeiska städer. I takt med att fler börjar ta klimatkrisen på allvar har det också blivit ett sätt att uppnå en helt bilfri vardag. Det säger ordföranden för Cykelfrämjandet, Lars Strömgren, som nyligen var på konferens i Berlin och mötte europeiska lastcykelentusiaster.

– Lastcykeltrenden i Europa är extremt stor, särskilt i Berlin där många inte vill ha bil alls. Att ha en bilfri vardag är väldigt stort i många länder i Europa, som Tyskland, Schweiz, Österrike och Nederländerna. Men förutsättningarna och infrastrukturen är lite bättre där, säger han.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Kreativt utformade

Det finns också en stor kreativitet när det gäller designen av lastcyklarna, och ofta är det små företag som driver utvecklingen.

– Det som är kul i den här världen är att det är väldigt små aktörer. För vanliga elcyklar har det nu blivit de stora cykelmärkena som tagit över, men för lastcyklar så är det små aktörer, nästan som källarföretag, säger Lars Strömgren.

– Det är en fantastisk utveckling för just lastcyklar. Det är så många design- och ingenjörs­intresserade nördar som hoppar av sina toppjobb och går in för det väldigt mycket. Det är en väldigt kul community.

Det har ännu inte blivit samma boom i Sverige, men det finns ett par kända exempel på folk inom helt andra branscher, allt ifrån forskare till finanssektorn, som bytt bana och istället byggt upp egna cykelmärken. Det finns också en så kallad ”open source”-lastcykel, med en ritning som är fri att ladda ner som man kan använda som mall för att bygga sin egen variant, berättar Lars Strömgren.

Flyttfirmor går före

En ny utveckling är att allt fler transport- och flyttfirmor har börjat använda sig av cyklar för att transportera varor – framför allt den sista biten, fram till kundens dörr.

– Det finns ett cykelåkeri som levererar helt och hållet med cykel, och både UPS och DHL kan leverera med lastcykel ”the last mile”. Det driver på intresset för den här typen av fordon, säger Lars Strömgren.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter