Klimat.

2019-10-14 13:30
  • Transition-one har köpt in krockade bilar för att        3D-scanna modellernas motor- och bensintanksutrymmen. ”Vi ska konvertera 100 000 bilar på fyra år”, säger grundaren Aymeric Libeau.  Bild: Emma Sofia Dedorson
    Transition-one har köpt in krockade bilar för att 3D-scanna modellernas motor- och bensintanksutrymmen. ”Vi ska konvertera 100 000 bilar på fyra år”, säger grundaren Aymeric Libeau. 
  • Aymeric Libeau, Transition-ones grundare, med prototypen Renault Twingo som konverterats till elbil.  Bild: Emma Sofia Dedorson
    Aymeric Libeau, Transition-ones grundare, med prototypen Renault Twingo som konverterats till elbil. 
Puffetikett
Dagens ETC

De gör fossilbilen till elbil – på en förmiddag

Det franska företaget Transition-one kan göra din fossilbil eldriven på en förmiddag och för en relativt billig penning, speciellt jämfört med att köpa en ny elbil. Det gäller bara att det blir lagligt. Dagens ETC har besökt uppstartsföretaget i deras hangar utanför Orléans.

Motorn spinner nästan ljudlöst, så som elbilar gör. Men den här Renault Twingon från 2009 brukade drivas fram av en brummande dieselmotor.

– Detta är vår första prototyp, nummer 0001, säger Aymeric Libeau som sitter vid ratten. Företaget som i dag har nio anställda var helt och hållet hans idé.

– Det började med att jag såg dåvarande miljöminister Nicolas Hulot på tv. Han sade att alla bilar skulle vara fossilfria till år 2040 och jag tänkte: 2040? Vad väntar vi på? Jag är ingen miljöaktivist, jag är sprungen ur den digitala uppstartsbranschen men jag lever i nuet och det vi behöver är att ställa om – nu, säger Aymeric Libeau.

Räckvid på 10 mil

Vi kliver ur bilen och han öppnar motorhuven. Där sitter en liten motor på 50 kW och en batterimodul i stället för den ursprungliga dieselmotorn. Två andra batterimoduler har placerats där bensintanken brukade sitta.

– Anledningen till att det är möjligt att göra snabbt och relativt billigt är att det är små batterier. De ger en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 110 kilometer i timmen. Inte 600 kilometer räckvidd som de nya Teslorna. Men man har studerat folks körvanor och det räcker och blir över för att åka till jobbet och andra vardagssysslor för de allra flesta bilförare i Frankrike.

Batteriet laddas sedan upp på cirka tre timmar – ”medan du jobbar”. Aymeric Libeau menar att det inte ska vara enbart de som kan betala hundratusentals kronor för en ny eller begagnad Tesla som ska kunna köra elbil.

– Det är inte acceptabelt. Det är klart att det finns folk i Frankrike och Europa som har råd men många, många fler har inte ens råd att tänka tanken. Jag har ett industriellt tänk i mitt DNA, så att säga, och jag är övertygad om att under klimatkrisen som vi lever måste vi genomföra sådana här projekt på industriell skala, nu direkt, säger Aymeric Libeau.


Prenumerera på ETC:s Klimatnyhetsbrev

 

Beslut om avdrag

Prototypen vi åker i är den första av sex – alla i småbilsklassen. Under år 2020 år tanken att Transition-one ska konvertera 4 000 kunders småbilar till el­bilar. Utrymmet i hangaren står redan klart för arbetet. Aymeric Libeau pekar ut över det tomma utrymmet.

– ... och vi kommer konvertera 100 000 på mindre än fyra år. Det är fullt möjligt tack vare vår metod som gör det snabbt och billigt, säger Aymeric Libeau.

Det ska kosta från 5 000 euro, drygt 50 000 kronor, efter subventioner, hävdar han. I Frankrike finns det många avdrag för en grön omställning, till exempel för att installera solpaneler på hus och även elbilskonvertering. Men ännu gäller inga avdrag för den metod som Aymeric Libeau kallar ”retrofit” – bara för av bilbolagen godkända, och mycket dyrare elbilskonverteringar.

– Retrofit existerar inte ännu officiellt och därför existerar inte avdragen. Däremot har vi fått svar från myndigheterna att vi är valbara för avdrag om detta genomförs. Exakt hur mycket det blir är en uppskattning. Skulle det bli noll – vilket är högst otroligt – kostar det ända bara bilägaren högst 10 000 euro, drygt 100 000 svenska kronor.

Fått tunga finansiärer

Det ser dock ut som att stödet kommer att existera. Transition-One har fått tunga finansiärer som den stora bildelstillverkaren Mobivia övertygade om att detta ska gå att genomföra i industriell skala. Aymeric Libeau har kunnat anställda nio personer, hyrt ett kontor som är del i en hangar samt utveckla metoden. Det finns även hundratals kunder på väntlistan. Men det är inte säkert han lyckas.

– Det här är ett unikt företag eftersom vi står på samma sida som kunden – vi vill båda få ned kostnaden och kunna genomföra detta för en bättre värld. Ett exempel:  En av mina kollegor kom med idén att sälja dieselmotorerna vi plockar ut vidare till Ghana. Det skulle vara lönsamt men jag sa: Är du inte klok? Det finns en enda planet och folk betalar för att skydda den, inte för att fortsätta förstöra den någon annanstans. I så fall bryter vi dealen med kunden.

Biltillverkare kan bromsa

Problemet är biltillverkarna. De godkänner ännu inte den här metoden av elbilskonvertering av sina modeller vilket innebär att bilarna idag inte är lagliga att köra.

– Det är en formalitet, vi genomgår just nu en process för att bli godkända, och har ansökt om intyg från Bryssel om att det annars går emot EU-direktiv. Biltillverkarna är mot detta främst för att hindra lallare att prova själva hemma i garaget.

Hans metod har redan godkänts i flera instanser och de står beredda att börja konvertera modellerna Renault Twingo II, Fiat 500, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo samt Volkswagen Polo. De scannar av motorutrymmet med 3D-scanner och utformar det lättaste och mest optimerade batteriet, unikt för varje modell. Just nu använder de begagnade tesla-batterier i sina prototyper men från och med nästa år ska de tillverka egna – om allt går som det ska.

– Det är inte koldioxidfritt att tillverka batterier för det finns ännu inte en perfekt metod. Däremot är detta mycket bättre än alla andra alternativ – och det är görbart. För det första förlängsen bils livslängd med flera år, vilket är mer hållbart i sig. Sedan sparas det in ett ton koldioxid per 10 000 kilometer bilen körs. Och dessutom gör vi så lätta batteriet vi kan.

Aymeric Libeau berättar att han kontaktats av intresserade företagare i många länder – bland annat Bangladesh som ville att han konverterar deras enorma småbilspark till eldrift.

– Jag sa att jag inte vill arbeta i Bangladesh, jag satsar på att bli ledande i Frankrike och kanske Europa. Men ni kan kopiera metoden, det är fritt fram. Tänk dig om detta börjar ske i sådana länder, då kan detta verkligen förändra, säger Aymeric Libeau.

Företaget heter Transition-one av en anledning.

– Efter one kommer two och sedan three … tanken är att få det här i rullning och sedan satsa på en annan sektor som behöver ställa om. Vi kan inte vänta till år 2040.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Retrofit i tre steg

Robotiserad förmontering. Den nya ­batterimotorn förbereds för att passa sin modell precis.

Retrofitverstaden. Bara två stora förändringar görs. Hela motorn sitter fast med två fästen och den förberedda elmotorn placeras i dess ställe. Batterier placeras där bensintanken satt

Återvinning av fossildriven motor. Den gamla motorn plockas isär och återvinns i material, inte som motor. Detta för att den aldrig ska användas igen.