Mötet.

2019-09-20 16:15
Bild: Nadim Elazzeh
Puffetikett
Dagens ETC

”Allt man gör i offentligheten blir politiskt”

Hon vann SM i Poetry slam redan som artonåring och har turnerat världen runt som poet. Under våren kom hon ut med sonettkransen ”Barnet”. Just för dagen produceras text till en historisk pjäs om kompositören Hildegard af Bingen. Samtidigt skriver hon på vilda västernromanen ”Torr, torr kaktus”. Även om det inte verkar sammanhängande på ytan, finns det alltid en logisk tanke bakom det Olivia Bergdahl gör.

Högt tempo. Är det första jag tänker när jag skriver ner vad vi pratat om. Samtidigt säger Olivia Bergdahl att hon jobbar sakta. Metodiskt. Excellarkssystematiskt. En yrkesbana som spretar är min nästa tanke. Då berättar hon att hon gillar det ordnade. Det inrutade. Det förutsägbara.

–Det är därför jag gillar poetry slamscenen. Det är lite som organiserad rytmisk lek. Men här blev jag tagen på allvar när jag började uppträda som mycket ung med mina texter.

Vad är det speciella med rim?

–Jag älskar logiken. Det finns en logik, som är helt ologisk. Ett system som binder samman saker till en slags karta med alliterationer.

Där kom det igen, hennes förkärlek till det hårt kontrollerade. Jag förstår att ord som  strukturer och strategi ligger bra till hos Olivia. Men hon vill också kunna säga något av vikt. Helst något ingen annan redan har sagt.

Är politik viktig för dig?

–Allt man gör i offentligheten blir på ena eller andra viset politiskt. Jag tycker därför att det är min plikt att förhålla mig till detta faktum, att tänka efter och att grunda det jag gör i en politisk utgångspunkt. Annars kan jag lika gärna hålla käften. Inom spoken word finns det mycket politiskt och antirasistiskt. Det är bra, men jag upplevde ändå att något saknades. De jag hört gav inte hela historien. Jag ville berätta mer. Vi är ett litet land, vi färgas av andra länder. Det fick mig att skapa dikten ”Europa” till exempel.

Det politiska landskapets förändring är något hon ofta återkommer till. Sverige är ett litet land, vi följer världen i stort.

–Men det är viktigt att vi noterar vad
som händer och hur partierna ändrar sina förhållningssätt sig till varandra och till sakfrågorna.

Varför är sonettkrans en bra form för att skriva politiskt?

–En krans leder framåt obönhörligt med de femton dikterna. De ska säga nåt var och en för sig men ändå leda fram till något.

Strikt form

Olivia menar att det är en strikt form som sällan utnyttjas för att skriva politiskt. Det ville hon ändra på.  ”Barnet” handlar om flyktingströmmen till Sverige 2014 och om mänskliga rättigheter.   


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Är rytmen viktig i en sonett?

–Ja men i ”Barnet”  har jag fuskat lite. Det är viktigt att det ser snyggt ut. Bunden vers är svårt. Och att skriva en sonettkrans är jättesvårt.

Hon förklarar att man behöver lära sig rimma på ljud. Helst ska det vara rytmiskt, men inte nödvändigtvis korrekt.

– Däremot är jag överdrivet strikt med rimflätningen.

Men bland sina rim vill hon berätta om det viktiga. Om det absurda, när människor som flyr, ses på med misstänksamhet.

– Det är ju självklart att ingen vill lämna sitt sammanhang.

Att skriva denna bok handlade mycket om att hon försökte förstå den obegripliga bilden hon hade på sin näthinna, ett litet drunknat flyktingbarn som flutit in till stranden.

– Hur kan vi tillåta att de dör framför ögonen på oss? För att förstå den bilden behövde jag förstå vad en barndom är. Jag vill visa att det som går förlorat är helt oersättligt. Det drunknande barnet fick aldrig bli vuxen. Om vi går tillbaka och börjar minnas vår egen barndom kan det ge en annan relation till flyktingbarnen. Att vara människa handlar så mycket liknande upplevelser.

Skriver på en västern-historia

Det är dock inte bara poesi som pågår i Olivias huvud. Just nu skriver hon på ett beställningsjobb,  en historisk pjäs om Hildegard av Bingen som komponerade musik som framförs än i dag.

– Hildegard var den första kvinnan som med auktoritet reste runt i Europa på predikoresor och fungerade som rådgivare till både drottningar och kejsare.

Även en roman är under produktion. Olivia skrattar. Idén om att skriva en vilda västernhistoria låter ju knasig. Men hon ville se vad som hände när hon lät sin huvudperson flytta in i en machomanskropp som livnär sig på bankrån. Så hon tittade på ett oräknerligt antal västernfilmer, läste en hög Bill & Ben-romaner och åkte på researchresa till Arizona.

– Men skrivande handlar inte om att veta allt om något, utan om att veta tillräckligt mycket för att göra det trovärdigt. 

Olivia Bergdahl om…

Sitt skrivande?

– När man skriver måste man tillåta sig själv att lita på det man upplever. Att ta ut svängarna är kanske det som ger mitt skrivande störst näring.

Sin syn på kulturarbete?

– Fördjupa och förankra är kulturarbetarens största uppgift.

Livet som frilansare?

– Vi som aldrig haft en vanlig anställning måste vara mycket bättre på att lyssna och tänka. Vi har en otrolig maktposition vi som kan skriva.

Liv i offentligheten?

– Offentlighet, när man begär att någon ska lyssna och man tar utrymme. Då ska man bidra med något. Man ska tillföra något till samtalet.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Olivia Bergdahl

Ålder: 30

Bor: Göteborg

Yrke: poet, konstnärlig handledare, krönikör, poetry slam-artist, musiker

Familj: Sambo

Aktuell med: Sonettkransen ”Barnet” (Ordfront 2019), pjäsen ”Hildegard af Bingen”.

Bokmässan i Göteborg: Är med på flera programpunkter. Fredag: Tankar för dagen, 12.15–12.30. Lördag: Från Masthugget till Medelhavet, 14–14.20. Söndag: Jag och du, 11–12.